Een Schipperke in huis – de opvoeding –

Schipperke puppy

Een puppy in huis halen betekent lang wachten. Eerst op een fokker die een nestje krijgt waarvan jij er eentje mag krijgen; dan tot de puppy oud genoeg is om mee naar huis te mogen.

Dat lange wachten komt goed uit, omdat er van alles is om over na te denken, om je gedachten over te bepalen, om je voor te bereiden. Het belangrijkste daarvan is natuurlijk: hoe ga je je hond opvoeden?

Van iedereen hoor je, terecht, dat je je hond goed moet opvoeden. Maar wat betekent dat en hoe doe je dat?

Als je begint te zoeken zie je door de bomen het bos niet meer, maar langzamerhand kristalliseren zich drie stromingen uit.

De keuze daartussen heeft, heb ik het idee, ook met je mensbeeld te maken (niet alleen met je ‘hondsbeeld’). En de keuze is heel relevant met betrekking tot autisme., wat ik aan het einde uit zal leggen.

(meer…)

Een Schipperke in huis – de keuze voor het ras –

We hebben een Schipperke! Later schrijf ik meer: over de voorbereiding, over de puppytijd, over de voor- en nadelen in relatie tot autisme. Nu over hoe we tot de keuze tot een Schipperke zijn gekomen.

Als ik terugkijk, ben ik in de eerste plaats heel blij dat we de tijd hebben genomen, en ook dat het met de keuze voor een ander ras is misgelopen. Uiteindelijk hebben we op intuïtie gekozen, en dat is een beslissing waarin je je verstand alle ruimte hebt gegeven (dus veel onderzoek hebt gedaan), en dan op gevoel de keuze maakt. Voor een belangrijke beslissing is dat, volgens mij, de beste methode.

Ik wilde al heel lang een hond. Maar ik werkte, we gingen er vaak op uit met de motor, en dat betekende dat we een hond gewoon niet voldoende tijd zouden kunnen geven. Na Corona bleef ik thuis werken, en ik kon tenslotte zelfs halve dagen gaan werken. Motorrijden deed ik steeds minder, tot ik tenslotte het besluit nam dat niet meer te doen. Het werd tijd voor een hond!

(meer…)

Autisme hulphond, een jungle

Hond in water

Al jarenlang verlang ik naar een hond, en binnenkort gaat het er echt van komen. Dan denk je, als je autistisch bent: zullen we er misschien een autisme-begeleidingshond van maken?

Er bestaan verschillende termen voor: autisme-begeleidingshond, hulphond voor autisme, buddyhond autisme, autismegeleidehond, autisme-assistentiehond. Die grote hoeveelheid namen laat al zien dat er geen ‘standaard’ is. Ik zal hier om verwarring te voorkomen steeds de naam hulphond gebruiken.

Hoe meer je je er verder in verdiept, hoe groter de verwarring. Daarom zal ik hier proberen een en ander op een rijtje te zetten.

Lees verder: https://autogether.eu/autisme-hulphond-een-jungle/

Theo Bakker over studeren en autisme in het hoger onderwijs

Theo Bakker is gepromoveerd op onderzoek rond het studiesucces van autistische studenten in het hoger onderwijs. Hij heeft naar aanleiding daarvan twee interviews gegeven.

Eén interview met de NRC: https://www.nrc.nl/nieuws/2022/06/08/studenten-met-autisme-zijn-de-kanaries-in-de-kolenmijn-a4132802. Laat je niet afschrikken door de term ‘met autisme’.

Het andere interview heeft de vorm van een podcast: Wat maakt studeren met autisme ‘anders’?

Beide interviews zijn erg de moeite waard als je autistisch bent en studeert, of er over denkt te gaan studeren. Je leert er uit dat je je studie waarschijnlijk veel serieuzer neemt dan anderen, bijvoorbeeld. Dat anderen, als ze het gevoel hebben niet voldoende te weten voor een tentamen, gewoon gaan en wel zien (en het dan toch soms halen), waar jij misschien thuis zult blijven.

Zijn proefschrift is online te bekijken.

Voorspelbaarheid, onzekerheid, de misverstanden: autisme en voorspellende hersenen 4

regels voor het prikkelarme uurtje in de supermarkt

Goed, autisme heeft dus te maken met het feit dat de wereld voor autistische breinen inherent onvoorspelbaar is (zie deel 1 van deze serie). Helaas blijkt dat een bron van misverstanden, die je onder andere ziet bij degene die deze nieuwe theorie onder de aandacht brengt: Peter Vermeulen.

Een aantal van die misverstanden zal ik hier onder de loep nemen, in de hoop dat we er dan af zijn!

(meer…)

Het dubbele empathie-probleem, autisme en voorspellende hersenen 3

twee mensen met vraagtekens

De predictive coding theorie o ver autisme heeft met waarnemen te maken, zou je zeggen. Het vorige deel van deze serie, Vanuit de details, heeft inderdaad nog steeds met waarnemen te maken: de wereld vol details zien, de wereld vanuit de details benaderen. Maar het gaat verder. Je kunt ermee verklaren dat er zoiets bestaat als het dubbele empathi-probleem.

(meer…)

Vanuit de details, autisme en voorspellende hersenen 2

Eerder heb ik de basis uitgelegd van de theorie van het voorspellende brein en de relatie met autisme: https://www.sylviastuurman.nl/blog/2022/04/autisme-en-voorspellende-hersenen-in-tekst/. Nu gaan we — letterlijk — in op de details. Autistische hersenen werken namelijk zo dat ze de wereld als het ware vanuit de details opbouwen, terwijl neurotypici andersom denken: top-down.

Hoe dat precies werkt, en wat de gevolgen daarvan zijn, probeer ik hier te laten zien.

(meer…)

Autisme en voorspellende hersenen — in tekst —

Over de theorie over het voorspellende brein, en wat dat met autisme te maken heeft, heb ik al eens een filmpje gemaakt (een ingesproken presentatie), zie hier. Maar veel mensen (waaronder ikzelf trouwens) houden er helemaal niet van om iets in de vorm van een filmpje te leren. Tekst werkt beter.

Daarom hier: de theorie van autisme en het voorspellende brein in tekst, met afbeeldingen. Ik heb het trouwens meestal over hersenen. In principe slaat ‘brein’ op de functionele kant ervan en ‘hersenen’ op de anatomische kant, dus hoor je ‘brein’ te zeggen, maar ik ben gewend aan ‘hersenen’.

De theorie heeft te maken met waarnemen. Daarom begin ik met een stukje over hoe men dacht dat waarnemen werkt; dan komt er een stukje over hoe waarnemen dan wel werkt, en tenslotte laat ik zien wat autisme daarmee te maken heeft, en wat dat voor gevolgen heeft voor hoe je tegen prikkelgevoeligheid aan kunt kijken.

(meer…)