Een neurodiverse maatschappij 3: werk

Iemand aan het lassen

Eerder hebben we laten zien waarom de maatschappij echt neurodivers zou moeten zijn (https://www.sylviastuurman.nl/blog/2024/04/een-neurodiverse-maatschappij-1-waarom/), en hebben we een analyse gegeven van de stand van zaken nu (https://www.sylviastuurman.nl/blog/2024/05/een-neurodiverse-maatschappij-2-de-huidige-maatschappij).

Nu gaan we over naar hoe dat er dan uit zou gaan zien. Daarbij blijven we niet realistisch. We stappen als het ware helemaal uit deze maatschappij, en bedenken hoe het er uit zou kunnen zien. Voor sommigen kan het daarom heel extreem lijken. Zie het als een gedachte-experiment!

(meer…)

Een neurodiverse maatschappij 2: De huidige maatschappij

Mensen in vergadering, met een bord met sticky notes

De maatschappij is niet ingericht op autisme. Dat is wel duidelijk.

Maar hoe zou een echt neurodiverse, of op z’n minst autisme-inclusieve maatschappij, er uit zien, een maatschappij die wel is ingericht voor autisme? Ik ben daar nieuwsgierig naar, en wil in uitzoeken hoe zo’n maatschappij in elkaar zou moeten zitten, aan welke voorwaarden voldaan zou moeten zijn.

In dit deel wil ik kijken wat er op dit moment dwars zit: waarom is de maatschappij zoals die nu is, autisme-onvriendelijk, of, in het algemeen, niet neurodivers? Hoe zit onze maatschappij eigenlijk in elkaar?

Wie eerst wil lezen waarom een neurodiverse maatschappij nodig is: kijk hier: https://www.sylviastuurman.nl/blog/2024/04/een-neurodiverse-maatschappij-1-waarom/.

(meer…)

Een neurodiverse maatschappij 1 Waarom?

drie hoofden met verschillende soorten hersenen

Neurodiversiteit betekent dat je erkent dat niet alle breinen op dezelfde manier werken, en dat, tegelijkertijd, al die breinen behoren bij de mensheid. Neurodiversiteit houdt dus in dat er allerlei variaties zijn binnen Homo sapiens, net zoals er mensen zijn met verschillende oogkleuren.

En net zoals niemand vindt dat we allemaal één bepaalde oogkleur horen te hebben, en dat andere kleuren een afwijking zijn, zouden we moeten erkennen dat er niet één type hersenen is dat we ‘normaal’ noemen, terwijl we anders werkende hersenen een afwijking noemen.

(meer…)

Een Schipperke in huis – de opvoeding –

Schipperke puppy

Een puppy in huis halen betekent lang wachten. Eerst op een fokker die een nestje krijgt waarvan jij er eentje mag krijgen; dan tot de puppy oud genoeg is om mee naar huis te mogen.

Dat lange wachten komt goed uit, omdat er van alles is om over na te denken, om je gedachten over te bepalen, om je voor te bereiden. Het belangrijkste daarvan is natuurlijk: hoe ga je je hond opvoeden?

Van iedereen hoor je, terecht, dat je je hond goed moet opvoeden. Maar wat betekent dat en hoe doe je dat?

Als je begint te zoeken zie je door de bomen het bos niet meer, maar langzamerhand kristalliseren zich drie stromingen uit.

De keuze daartussen heeft, heb ik het idee, ook met je mensbeeld te maken (niet alleen met je ‘hondsbeeld’). En de keuze is heel relevant met betrekking tot autisme., wat ik aan het einde uit zal leggen.

(meer…)

Een Schipperke in huis – de keuze voor het ras –

We hebben een Schipperke! Later schrijf ik meer: over de voorbereiding, over de puppytijd, over de voor- en nadelen in relatie tot autisme. Nu over hoe we tot de keuze tot een Schipperke zijn gekomen.

Als ik terugkijk, ben ik in de eerste plaats heel blij dat we de tijd hebben genomen, en ook dat het met de keuze voor een ander ras is misgelopen. Uiteindelijk hebben we op intuïtie gekozen, en dat is een beslissing waarin je je verstand alle ruimte hebt gegeven (dus veel onderzoek hebt gedaan), en dan op gevoel de keuze maakt. Voor een belangrijke beslissing is dat, volgens mij, de beste methode.

Ik wilde al heel lang een hond. Maar ik werkte, we gingen er vaak op uit met de motor, en dat betekende dat we een hond gewoon niet voldoende tijd zouden kunnen geven. Na Corona bleef ik thuis werken, en ik kon tenslotte zelfs halve dagen gaan werken. Motorrijden deed ik steeds minder, tot ik tenslotte het besluit nam dat niet meer te doen. Het werd tijd voor een hond!

(meer…)

Autisme hulphond, een jungle

Hond in water

Al jarenlang verlang ik naar een hond, en binnenkort gaat het er echt van komen. Dan denk je, als je autistisch bent: zullen we er misschien een autisme-begeleidingshond van maken?

Er bestaan verschillende termen voor: autisme-begeleidingshond, hulphond voor autisme, buddyhond autisme, autismegeleidehond, autisme-assistentiehond. Die grote hoeveelheid namen laat al zien dat er geen ‘standaard’ is. Ik zal hier om verwarring te voorkomen steeds de naam hulphond gebruiken.

Hoe meer je je er verder in verdiept, hoe groter de verwarring. Daarom zal ik hier proberen een en ander op een rijtje te zetten.

Lees verder: https://autogether.eu/autisme-hulphond-een-jungle/

Theo Bakker over studeren en autisme in het hoger onderwijs

Theo Bakker is gepromoveerd op onderzoek rond het studiesucces van autistische studenten in het hoger onderwijs. Hij heeft naar aanleiding daarvan twee interviews gegeven.

Eén interview met de NRC: https://www.nrc.nl/nieuws/2022/06/08/studenten-met-autisme-zijn-de-kanaries-in-de-kolenmijn-a4132802. Laat je niet afschrikken door de term ‘met autisme’.

Het andere interview heeft de vorm van een podcast: Wat maakt studeren met autisme ‘anders’?

Beide interviews zijn erg de moeite waard als je autistisch bent en studeert, of er over denkt te gaan studeren. Je leert er uit dat je je studie waarschijnlijk veel serieuzer neemt dan anderen, bijvoorbeeld. Dat anderen, als ze het gevoel hebben niet voldoende te weten voor een tentamen, gewoon gaan en wel zien (en het dan toch soms halen), waar jij misschien thuis zult blijven.

Zijn proefschrift is online te bekijken.