Sylvia op BMW met verrekijker
Vogels kijken op de motor

Deze site gaat over reizen (meestal per motor), motoren en vogels. Je vindt hier reisverhalen, met in de meeste gevallen veel foto's, tips over motorrijden, informatie over motoren, en vogelfoto's.

Het menu hier links brengt je naar de reisverhalen, de pagina's voor motorrijders, en de pagina's met vogelfoto's.

Wanneer je naar beneden scrollt vind je een overzicht van de nieuwste pagina's.

Informatie over copyright op teksten en foto's vind je op de -> copyright pagina.

Valencia

In september 2007 zijn we naar Valencia vertrokken: Ernst op z'n R3B (R1100GS) en ik op m'n Derbi Mulhacen.

We reden vrij direct door Frankrijk, en onze eerste stop in Spanje was Portbou, aan de kust,

Via onder andere Montblanc kwamen we, door fantastische landschappen, aan in Valencia.

Valencia is echt een heerlijke stad, met veel Jugendstil en een heel nieuw gedeelte van Calatrava.

Het achterland van Valencia was een verrassing, en op de terugweg was Teruel een van de hoogtepunten.

Onze pogingen om een werkplaatshandboek bij Derbi te krijgen verliepen vrij moeizaam, maar de rest van deze vakantie was geweldig.

maart 2014

Lees verder: Valencia

Naar de Oberpfalz, door midden-Duitsland

In juli 2013 zijn we op pad gegaan naar de oostrand van Duitsland: de OberPfalz.

Ik reed voor het eerst op m'n Guzzi tijdens een vakantie.

Het doel was een hotel in Tiefenbach, Gasthaus Russenbräu, waar we tijdens een eerder vakantie tijdens de lunch terecht waren gekomen en dat we altijd nog een keertje wilden bezoeken.

Het was een perfecte plek, van waaruit we Domaslyce in Tsjechië en Regensburg in Duitsland hebben bekeken.

Heen en terug hebben we steeds in twee dagen gedaan, slingerend voor midden Duitsland.

Hier een reisverslag in 7 dagen.

november 2013

Lees verder: Naar de Oberpfalz, door midden-Duitsland

Het Alcazar

De derde dag van ons verblijf in Sevilla.

Sevilla

We bezoeken vandaag het Alcazar, het paleis van Pedro de Wrede dat hij liet bouwen door Moorse bouwmeesters.

Het paleis is spectaculair (en we hebben lang niet alles gezien). Maar misschien nog mooier zijn de tuinen die erbij horen.

Sevillianen hebben gratis toegang tot het Alcazar en de tuinen, en kunnen ze als park gebruiken. Daar zijn die tuinen ook ideaal geschikt voor.

We brengen er uren in door, en zwerven 's avonds tenslotte nog door Santa Cruz, tevergeefs op zoek naar flamenco.

mei 2013

Lees verder: Het Alcazar

Via Bourg-en-Bresse naar huis

De veertiende en vijftiende dag van onze tocht naar Catalunya.

Béziers - Bourg-en-Bresse - Mheer

Vanuit Béziers rijden we door de Herault (heuvelachtig en met veel wijnbouw) door naar de Cevennen, die we doorsteken evenals de Ardeche.

We steken dan een stukje onder Lyon de Rhône over en proberen om Lyon heen te rijden, via de oostkant.

Dat lukt wel, maar we komen terecht in een streek zonder enige vorm van horeca: geen bar, geen café, geen restaurant, en vooral geen hotel te vinden.

De hoop is op Bourg-en-Bresse gevestigd, maar ook daar blijkt alles dicht of vol. Gelukkig vinden we uiteindelijk toch nog één hotel zonder kraak of smaak waar een plekje voor ons is.

De dag daarna verloopt moeizaam: om de regen te ontlopen kiezen we voor een omweg door de Vogezen. Het wordt heel erg laat, en de regen komt toch, in de Vogezen...

september 2012

Lees verder: Via Bourg-en-Bresse naar huis

Blog

Sinds het allereerste beginnetje van het World Wide Web heb ik een site gehad, waarop ik mijn reisverhalen (op de motor) heb neergezet. Die site is na een aantal omzwervingen terechtgekomen op www.sylviastuurman.nl.

Na verloop van tijd zijn de tips voor motorrijders die ik daar ben gaan opschrijven verhuisd naar hun eigen site, www.luiemotorfiets.nl, waar ik een Engelstalige variant van heb bij gecreëerd, www.lazymotorbike.eu.

Je zou dus zeggen dat ik ruimte genoeg heb om kwijt te kunnen wat ik kwijt wil.

Maar ik houd dan wel heel erg van reizen en motorrijden; er is veel meer waar ik van houd en waar ik over nadenk. Vandaar dit blog.

juni 2012

Lees verder: Blog

Naar huis

De elfde dag van onze tocht naar Oslo.

Güstrow (Duitsland) - Mheer (Nederland)

Vanuit Güstrow rijden we verder via Schwerin, en als we de Elbe zijn overgestoken zijn we voormalig Oost-Duitsland uit.

We lunchen (met echte kantharellen) op de Lüneburger Heide.

Wanneer we verder rijden gaat het regenen, steeds harder. Tenslotte zit er niets anders meer op dan via de Autobahn naar huis te rijden, in het donker, door noodweer...

mei 2012

Lees verder: Naar Oslo 11: Naar huis

Baskenland

Los Arcos - Bergerac

Vanuit Los Arcos komen we via Lizarra in groen Baskenland terecht.

We rijden over de Puerto de Lizzarraga, die een scherpe scheiding tussen twee landschappen markeert, en we nemen een zijweggetje dat omhoog voert naar het Santuario de San Migel de Aralar.

Vanuit Leitza nemen we de Puerta de Usetaquieta, heerlijk groen en bochtig, en in Elgorriaga vinden we een uitstekend restaurant.

Als we de grens over zijn blijft het nog even mooi Baskenland, al is het hier drukker.

Dan komen we in de vlakte terecht. We rijden lang door, en vinden bij Bergerac een laatste overnachting voor we naar huis rijden.

juli 2011

Lees verder: Naar Cadiz 22: Baskenland

Aragon

Via de Vogezen, de Alpen en de Cevennen rijden we naar de Pyreneeën.

We doorkuisen die aan de Spaanse kant, en maken dan een rondrit door Aragon, waar Spanje zich van z'n allerSpaanste kant laat zien..

Een reisverhaal in 18 dagen.

februari 2011

Lees verder: Aragon

Ongeluk

In juli 2005 sloeg een tegenligger af, naar links, op het moment dat ik met m'n voorwiel ter hoogte van de auto was. Ik had nooit verwacht dat mij zoiets zou overkomen, maar het gebeurde: ik werd geschept, en dacht dat ik dood zou gaan.

Dat is niet gebeurd, en ik ben er behoorlijk bovenop gekomen, maar het is en blijft een ingrijpende gebeurtenis: het voelt alsof ik in een seconde twintig jaar ouder ben geworden. Hier een analyse.

Toegevoegd: tv uitzending Per Ongeluk...

februari 2011

Lees verder: Zwaar motorongeluk met de R1200GS: frontale botsing met een auto

© Copyright - Auteur: Sylvia Stuurman , Foto's: Ernst Anepool .
Copyright 1993-nu.
Voor commentaar, e-mail adres: sylviastuurman@gmail.com